Terveyspalveluita suunnitellessa kuunneltava asukkaita ja henkilöstöä

Vantaa valmistelee terveysasemien iltavastaanottoa, joka toteutuisi keväällä 2019. Asia on mielestäni erittäin hyvä. Se olisi pitänyt toteuttaa laajemmin jo vuosia sitten. Kuitenkin noin 10 vuotta sitten lopetettiin viimeinenkin kaupungin omana toimintana tehty iltavastaanotto Myyrmäen terveysasemalla. Syynä pidettiin liiallisia kustannuksia ja kuviteltiin, että kaikki hoitoa tarvitsevat hakeutuvat Peijaksen sairaalan ensiapuun. Valitettavasti näin ei käynyt, vaan yllättävän moni odotti seuraavaan aamuun, jotta pääsi hoitamaan asiansa terveysasemalle. Iltavastaanotosta luopuminen johti siis siihen, että Peijaksen väistely ja oman asian kanssa odottelu ruuhkautti entisestään kiireistä terveysaseman päiväpoliklinikan vastaanottoa.

Aikaisemmin sosiaali- ja terveystoimen johto Vantaalla vetosi korkeisiin kustannuksiin, kun iltavastaanotosta puhuttiin. Nyt onkin syytä ihmetellä, miten nyt suunniteltu iltavastaanotosta syntyvät kustannukset ovat kadonneet. Vai eikö kustannuksista tarvitse välittää nyt, kun sote-uudistus on lähellä?

Suomi elää enenevissä määrin kellon ympäri. Siksi myös terveyspalveluita tarvitaan ympäri vuorokauden, myös niitä ”ei niin akuutteja” palveluita. On harmillista, että tähän ihmisten tarpeeseen herätään Vantaallakin vasta nyt ja samalla, kun sote-uudistuksen uhka painaa päälle palvelujen tuottamisessa.

 

Palveluita ihmisille oikeaan aikaan

Hyvinvointi- ja terveyspalveluiden tarjoaminen ihmisille niihin aikoihin, kun ihmiset niitä luonnollisesti pääsevät parhaiten käyttämään, on otettava myös sote-uudistuksessa huomioon. Ja hienoa olisi, jos näihin tarjottaviin palveluihin pääsevät ihmiset itse vaikuttamaan.

Iltavastaanoton kehittämisen osalta Vantaa on kutsunut suunnitteluun mukaan asukkaita. On hyvä, että kuntalaisten mielipiteet otetaan suunnittelussa huomioon, koska heitä varten palveluita kehitetään. Tämän soisi toteutuvan myös sotessa.

Vantaalla palveluita suunnitellessa on asukkaiden kuulemisen lisäksi otettava huomioon jo nyt esille nousseet huolet muun muassa henkilöstön jaksamisesta. Iltavastaanoton laajentaminen ei voi tarkoittaa sitä, ettei yhtään henkilöstöä ei palkata lisää, vaikka toiminta-aika pitenee kello 20 saakka. Lisäksi iso huoleni liittyy myös hoitajien palkkaukseen.  Mielestäni ei voida odottaa hoitajien venyvän ja joustavan ilman kunnollista korvausta samaan aikaan, kun iltavastaanoton lääkäreille on varmistettu joka tapauksessa kilpailukykyiset palkkiot.

Vantaalla käydään parhaillaan vilkasta keskustelua siitä ovatko kaikki terveysasemat mukana iltavastaanottotoiminnassa. Jos vain suurimmat terveysasemat pitävät iltavastaanottoa, tarkoittaako se sitä, että henkilöstö kiertää kaikilta terveysasemilta suurimmissa yksiköissä iltavastaanoton vuoroissa. Tällöin todennäköisesti ei tarvitsisi palkata lisää henkilöstöä. Jos iltavastaanotto toteutetaan näin Vantaalla, kuinka käy henkilöstön jaksamisen?

Sirkka-Liisa Kähärä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *